Představujeme nováčky v porotě
Art Director Daniel Severa jr. a umělec Martin M. Stiltenn rozšířili řady odborné poroty, která rozhodne o tom, kdo si letos odnese ocenění v pěti hlavních kategoriích.
Daniel Severa jr. (Art Director a VFX Supervisor)
Nový porotce prochází z filmové rodiny. “Máma pracovala jako skriptka a produkční na Barrandově, k filmu dostala tátu, který je dnes úspěšným filmovým a televizním producentem,” vysvětluje Daniel Severa jr., v němž prý byla vášeň k filmům pěstována doma téměř od narození. “Hvězdné války jsem viděl poprvé tak ve třech letech,” směje se. Vášeň pro neexistující, nové a neotřelé ho vedla přes technické obory až k absolvování vizuálních efektů na kalifornské Academy of Art. Působil jako supervizor triků a vizuálních efektů (VFX) české postprodukční dvojky ACE. Tato práce podle něj obnáší hlavně hledání řešení a šetření peněz. “Když dostanete do ruky první verzi scénáře, nikdo ještě moc netuší, jak a kde se budou různé scény točit. Celý základní tým musí zasednout a srovnat návrhy – a VFX supervisor přichází s tím, jak je možné zdánlivě složité a komplexní scény řešit efektivněji a levněji za pomoci vizuálních efektů, nebo naopak rozporuje takové návrhy a snaží se včas zabránit zbytečně dlouhé a nákladné postprodukci způsobené situací, jež se dá efektivně řešit už na place,” líčí Daniel Severa jr.
I dnes se zabývá vizuálními efekty a také postprodukcí. Vede tým kreativců ve své firmě Tweak Post. Kolik času se po natáčení na filmu ještě stráví se prý liší. “Budeme-li počítat přípravy, je naprosto běžné, že celovečerní film nebo jedna sezóna seriálu nám zabere většinu kapacit na celý rok až rok a půl, nastiňuje Daniel Severa s tím, že VFX umělci většinou stráví výrazně víc času než kterákoliv jiná část výrobního týmu.
Co vzkazuje začínajícím filmařům? “Je to dřina a není to o holkách a šampaňským. Jestli to chcete dělat pro peníze nebo slávu, změňte raději obor v podstatě na cokoliv jiného. Filmařina vyžaduje extrémní oběti a pokud se to pokusíte nějak obejít, urychlit nebo do toho jdete s představou, že zrovna vy máte extrémní talent, může to chvilku i fungovat, ale jakmile se dostanete do skutečného světa, dostanete strašně přes držku.” Své zkušenosti předává také na FAMO v Písku. “Filmařina – a příbuzné obory, jako je reklama nebo gaming – je absolutní vrchol uměleckého projevu, musíte to myslet opravdu vážně a musíte tomu podřídit každé rozhodnutí ve svém životě. Film není párty,” dodává.
Martin M. Stiltenn (Výtvarný umělec)
Do poroty přibyl umělec, animátor a režisér, vyučený perleťář Matin Michael Stiltenn. Nikdy nestudoval filmovou školu, k filmům měl však vztah od mala. “Jsou mým světem už od dětství. Do mých šesti let jsme bydleli na hřbitově, potom v kině. Rodiče tam byli zaměstnaní,” vypráví a doplňuje: “Takže jsem filmy žil, byl to pro mne jeden z úniků z okolního světa.” Martin Michael Stiltenn se zabývá různými druhy umění. Maluje obrazy, tvoří koláže a asambláže, věnuje se autorskému psaní, fotografuje a natáčí filmy. V minulosti natočil krátkometrážní snímek Záznam snu č. 737. Snům, které ho fascinují už roky, se věnuje i nadále a jsou tématem i dalšího jeho filmového počinku Víš, že spíš? Ten kombinuje hrané scény s animací a pixilovanými částmi. Vychází z vlastních prožitků a právě snů. ”
Tvorba filmu zmiňovanými kombinacemi je časově i technicky náročná. Animace tvoříme tradičním po okénkovém způsobem. Tento postup je mi nejbližší, výsledek je osobnější a živější,” myslí si Martin Michael Stiltenn. Kromě rekvizit ve filmu “hrají i jeho obrazy či koláže. “Teď nás čeká natáčení na zámku Nová Bystřice a natáčení několika ateliérových scén. Paralelně pracujeme na animovaných fázích,” vysvětluje Martin Michael Stiltenn, jak je daleko. Ve snímku hraje David Vávra, k tvorbě hudby byl osloven Vladimír Franz. Co o sobě filmař říká: “Sám se považuje za pouhého pozorovatele světa, náhodného kolemjdoucího a pachatele podivností.”
Pro začínající filmaře má jednu důležitou radu: “Točit, točit, točit.” A dodává: “Nesrovnávat a rozpoznat, kdy pustit opratě. Vše přijde ve správný čas.”