Jan Janout ukáže práci maskéra
Filmoví maskéři jsou nedílnou součástí každého filmu. Podívejte se během sobotního programu, jak taková maska vzniká. Jan Janout z FACE-TO-FACE STUDIO vám to ukáže.
Ukázka práce maskéra bude probíhat v sobotu 23.11. během celého odpoledne v prostorách kavárny Českého rozhlasu, tedy přímo uprostřed dění. Během několika vstupů si představíme, jak maska vzniká.
FACE-TO-FACE STUDIO se zabývá vizážistikou, filmovým líčením a podle hlavního maskéra a majitele firmy Jana Janouta, vším, co klient požaduje. Součástí nabídky studia kromě maskérské práce u filmu, videí a focení je navíc i speciální filmový make-up, který zahrnuje tvorbu ran, zranění i celých masek.
Jak se Jan Janout k této práci vlastně dostal? „Cesta k maskéřině pro mě nebyla vůbec lehká a nikdo neočekával, že se jí budu věnovat,“ začíná vyprávění Jan Janout a dodává: „Měl jsem vůli naučit se něco, co nedělá mnoho lidí.“ Absolvoval dva vizážistické kurzy a vizážistice se také chvíli věnoval, pak si no našli sami maskéři. Po dvou letech s prací u filmu založil firmu FACE-TO-FACE STUDIO. Na svou první masku, která vznikla jako extreme make-up, si pamatuje dosud. „Půl krásná sofistikovaná dívka, půlka byla z chladného kovu,“ vypráví Jan Janout, pro něhož je prý práce radost. „Baví mě si hrát s barvami, zkoušet nové postupy, nové materiály, a co je nejdůležitější, zajímavá témata a projekty,“ vysvětluje.
Důležití jsou pro něj všichni klienti, vždyť každý přinese něco nového. Proto rád spolupracuje se studenty filmových škol, s nimiž je práce zároveň nejvolnější. „Samozřejmě v období Halloweenu máme všichni plné ruce práce s osobní klientelou a kolikrát si musíme sednout s diáři a dělat změny,“ přibližuje hektické období.
Každá práce začíná vždy na papíře a každá maska obnáší něco jiného. „Všechno, co děláme jako maskéři u filmu, je maska, ať už jde o líčení, body-painting, sfx make-up či úpravy vlasů a paruk,“ vyjmenovává a dodává: „Vše začíná setkáním s produkcí a prací s art designem.“ Poté vznikají návrhy a dotváření detailů. Nejdéle času pak trvají přípravy, konečnou fází je aplikace. „Může zabrat denně i několik hodin,“ líčí maskér. Na menších projektech pracuje jeden člověk, u větších dokonce tým, kterému rozdělí práci hlavní maskér. Kvůli své práci sleduje moderní trendy a materiály, které se každý rok vyvíjí.
Klienta pak prý maska stojí od pár stovek až po stovky tisíc korun. „Nejnákladnější jsou masky celotělové. Dále jsou nákladné odlitky částí těl,“ objasňuje otázku ceny Jan Janout. A jakou nejnákladnější vytvořil? „Byl to odlitek useknuté nohy, který produkce potřebovala ze dne na den,“ vzpomíná.
Z člověka se podle Jana Janouta dá pomocí líčení a masky udělat prakticky vše, co neodporuje fyziologii lidského těla. „Samozřejmě se musíme držet pravidel. Většinou studujeme i anatomii různých živočišných druhů,“ vysvětluje maskér. Jeho první maska – humanoidní mimozemšťan – byla zároveň i ta nejnáročnější, kterou vytvořil. Vzpomíná na mnoho projektů, kterých se účastnil. Mezi nimi i na práce u filmu Úsměvy mrtvých mužů, kde prý panovala vynikající atmosféra.
Jan Janout má z práce i spoustu historek k vyprávění. „Hezká, na kterou rád vzpomínám, byla s Květou Fialovou, která se mne ptala, zda-li jí dám ústenku. V tu chvilku jsem absolutně nevěděl, co po mě chce. Po asi pěti minutách troše pantomimického ukázání jsem pochopil, že se jedná o rtěnku,“ směje se. I když všechna maskování považuje za skvělé, na to s Květou Fialovou vzpomíná obzvlášť rád. Maskoval ji na focení na motorce. „Říkala mi, že jsem anděl. V té době jsem měl dlouhé blond vlasy,“ dodává.