Známe vítěze 11. ročníku FFČV
Ceny jsou rozdány, odporná porota ocenila šest filmových tvůrců, cenu realizačního si odnesl režisér Robert Hloz. U diváků zabodoval snímek Romeo a Julie.
Celkem 128 filmů bylo přihlášeno do 11. ročníku Filmového festivalu ČERNÁ VĚŽ a třicet sedm se jich probojovalo až do nominací a tedy do promítacích pásem. Nominované filmy zhlédla osmnáctičlenná odborná porota složená ze zástupců filmové a kulturní obce a vítězů předchozího ročníku.
I v roce 2023 byly pro vítěze připraveny skleněné sošky od uměleckého skláře Petra Janského. Pojďme se podívat, kdo se stal vítězem v hlavních soutěžních kategoriích.
Studentský dlouhý film
O vítězi rozhodla velmi dobrá stylizace a kvalitně zvládnuté téma. Černobílá gradace je ve své scénické světelné tonalitě velmi přirozená. Výborné vedení herců a dobré herecké výkony. Autor měl zjevně velmi dobrou přípravu, protože ve filmu jsem nenašel žádné vážné formální chyby. Gratuluji autorovi za talentovaný přístup a hlavně dobrou práci s jeho týmem, protože film byl krásně zvládnutý v dobře sladěných tvůrčích profesích.
Anton Szomolányi, pedagog, producent, kameraman
Studentský krátký film
Vítězný film velmi názorně úspěšně komunikuje situace a emoce, jež jsou zejména můžům zcela neznámé. Zlehčování problémů a nebezpečí nejen fyzického, ale hlavně emotivního sexuálního obtežování žen ve společnosti je stále ještě problémem, který ani po MeToo (nebo možná právě pro její později až přehnané následky) neustává na palčivosti. Film diváka velmi intezivně připraví na to, akceptovat fakt, že i pouhý pohled může ženu postavit do situace, kdy se jako rozsvícený vánoční stromeček cítí velmi úzkostně – a nakonec zasadí divákovi téměř pěstí, kdy ze stylizovaného prostředí přejde do reálných “homemade” záběrů z tramvaje. Nicméně přestože je snímek upřímný, emotivní a rozhodně úspěšně komunikuje důležitou informaci, jedná se o stále o velmi divadelní jednohubku, jež je na filmové médium příliš vizuálně plochá. Autorka velmi dobře využívá krátkého formátu – film by mohl být, dle mého názoru, nicméně kratší minimálně o scénu tančení u tyče, která je sice efektní, ale pro význam i posunutí emocí irelevantní. Kamera, výprava (resp. set design), kostýmy i režie spolu velmi dobře hrají dohromady.
Daniel Severa, Jr. Art Director a VFX Supervisor
Amatérský film
Autor vítězného filmu zvolil zajímavé řešení banální historky. Oceňuji především, že je celý film natočený beze slov. Herecké výkony jsou sice trochu slabší, ale celkový dojem z filmu příliš nesráží.
Vratislav Šálek, šéfredaktor filmserver.cz
Nezávislý film
Realizační bravura, to je první, co člověka při sledování vítězného filmu napadne. Je obdivuhodné, co se autorům povedlo dát dohromady, a nemluvím jen o tricích, ale i o budování emocí. Je pravda, že scénář by se dal ještě chvíli pilovat, ale jméno režiséra si pamatujme.
David Laňka, scenárista, režisér a producent
Dokumentární film
Dokument poukazuje na to, jak se vyrovnává s prostředím a hledá svou identitu mezi dvěma světy. Sledujeme její každodenní život plný výzev, radostí a překážek v obou jazykových kulturách. Tento dokument nabízí jedinečný pohled na komunikaci v rodině, která kombinuje mluvený a znakový jazyk. (Naše verze synopse má více znaků.)
František Hacker – zakladatel a kapelník trampské a country skupiny KTO – v tomto rozsáhlém dokumentu vypráví o svém soukromém i profesním životě. Dozvíte se o spolupráci s Waldemarem Matuškou a jeho ženou, na historii zavzpomíná Ivan Mládek i Karel Vágner. Karel Hacker uvádí na pravou míru také tzv. “antichartu”.
Vztahy mezi Československem a Polskem nebyly dříve tak vřelé, jak je známe dnes. V roce 1919 započala mezi oběma státy válka o území Těšínska. Po světových válkách se zdálo, že je spor o pohraničí definitivně vyřešen. Situace se ale změnila a trvá do dnešních dnů. Hranice se tak má i po roce 2022 změnit.
Vítězný snímek Jsem CODA portrétuje fungování rodiny slyšících dětí neslyšících rodičů. Oceňuji práci autora na společensky důležitému tématu, kterému se nikdo moc nevěnuje. Líbil se mi způsob, kterým režisér vykreslil prostředí snímku, nicméně přišlo mi trošku škoda předabovat autentický projev rodičů hlavní protagonistky. Také se mi líbilo, že režisér ukázal osobnost a obětavost protagonistky, která v dokumentu působí moc mile a všem pomáhá.
Tereza Vokatá, vítězka 10. ročníku
Animovaný film
Film sleduje životní situaci, kterou zažívá spousty domácností. Stres, špatné zážitky z dětství, vnitřní nerovnováha, či společenský tlak, to vše vede hlavní postavu filmu k budování vnitřní agrese, kterou si vybíjí na svém okolí a bohužel i rodině.
Jeden chudý zlatokop na americkém Jihozápadě konečně najde, co dlouho hledal. Osud mu však do cesty postaví další překážku, takže hledání zlata už není na pořadu dne.
Humanoidní postava jménem Draw si chce krátce zdřímnout, ale upadne do hlubokého spánku a začne snít o kouzelné džungli. Zdá se však, že něco není v pořádku. Možná to nakonec nebude sladký kouzelný sen.
K plusům rozhodně patří poutavý styl, celkově dobré zpracování a preciznost. Je znát, že autor je pro animaci zapálen, hoří dobře.
Martin M. Stiltenn, výtvarný umělec
Cena diváků
Cenu za divácky nejoblíbenější film si odnesl snímek Romeo a Julie (režie: Jan Daniel). Mezi divácky oceňované snímky patřily filmy Time to Die (režie: Adam Kůs), Šťastný Tom (režie: Adam Kůs) nebo Zvládání vzteku (režie: Ondřej Brýna).
Cena realizačního týmu
Realizační tým ocenil režiséra Roberta Hloze za přínos Filmovému festivalu ČERNÁ VĚŽ. Robert Hloz prošel v minulosti několik ročníky festivalu, odnesl si i několik nominací a ocenění a patří do síně slávy FFČV. V roce 2023 uvedl do kin svůj celovečerní debut, sci-fi film Bod obnovy.